Markkinoinnin perusteet 6 op, LUT, kevät 2025 (väyläryhmä 2024-2026)
29.04. – 31.07.2025
Luento 1: Tiistai 29.04.2025 klo 16:15 – 20:00
– Johdanto: Peruskäsitteet, markkinointiajattelun kehittyminen ja nykyajan trendit; Markkinoinnin suunnittelun lähtökohdat & rooli organisaatiossa
– Segmentointi, targetointi ja positiointi (STP) markkinoinnin kulmakivenä
Luento 2: Maanantai 05.05.2025 klo 16:15 – 20:00
– Brändipäätökset, brändin rakentaminen
– Markkinoinnin ulkoinen toimintaympäristö ja kansainvälinen markkinointi
Tehtävä: Oppimispäiväkirja 1, STP-prosessi ja brändistrategiat, DL: 08.05.2025
Luento 3: Torstai, 08.05.2025 klo 16:15 – 20:00
– Markkinointimix: Tuote, hinnoittelu, jakelu ja markkinointiviestintä
Luento 4: Maanantai 12.05.2025 klo 16:15 – 20:00
– Myynti ja asiakkuuksien hallinta
– Digitaalinen markkinointi
Tehtävä: Oppimispäiväkirja 2, Markkinointimix, DL: 18.05.2025
Tehtävä: Harjoitustyöraportin palautus, DL: 25.05.2025
Harjoitustöiden esitystilaisuus: Maanantai 26.05.2025 klo 16:15 – 19:00 Harjoitustöiden esitys ja opponointi
Tehtävä: Mini-case-monivalintatehtävät Moodlessa, DL: 01.06.2025
PaikkaEtäopinnot Zoomin kautta
Verkko-oppimisympäristö Moodle
Opintojakson jälkeen opiskelijat osaavat:
– määritellä markkinoinnin ja kansainvälisen markkinoinnin keskeiset käsitteet
– selittää markkinointiajattelun lähtökohdat ja kehityksen sekä markkinoinnin yhteyden yrityksen toimintaan
– soveltaa strategiasuunnittelutyökaluja markkinoinnin tarpeisiin
– arvioida yritysten markkinointiympäristön tekijöitä
– analysoida yrityksen brändiä eri näkökulmista
– selittää tuotestrategian keskeisiä tekijöitä ja tulkita tuoteporftolioita
– suunnitella hinnoitteluun vaikuttavia tekijöitä ja kuvailla hinnoitteluprosessin
– analysoida vaihtoehtoisia jakelukanavaratkaisuja ja niihin vaikuttavia tekijöitä
– kehittää viestintäprosessia ja erilaisia viestintäkanavia
– määritellä digitaalisen markkinoinnin peruslähtökohdat
– tunnistaa myynnin ja asiakkuuksien hallinnan roolin osana markkinointia
6 op
SisältöMarkkinoinnin peruskäsitteet ja lähtökohdat. Markkinoinnin liittyminen yrityksen toimintaan. Markkinoinnin suunnittelu. STP-malli. Kansainvälinen markkinointiympäristö. Markkinoinnin kilpailukeinojen (tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) piirteet ja käyttö. Brändipäätökset. Myynti ja asiakkuuksien hallinta. Kansainvälisen markkinoinnin erityispiirteet. Digitaalinen markkinointi.
Kouluttajattutkijatohtori, KTT Jaakko Metsola
Suoritustapa– Luennot 18 h
– Harjoitustöiden esitystilaisuuteen osallistuminen 4 h
– Oppimispäiväkirjatekstien (4 kpl) kirjoittaminen 52 h
– Mini-case-tehtävien suorittaminen, 15 h
– Harjoitustyön kirjoittaminen, esityksen ja opponoinnin valmistelu 71 h
– Kokonaismitoitus 160 h
Kurssin arvostelu: Itsenäisesti tehtävät oppimispäiväkirjat 2 kpl max. 40 pistettä, ryhmässä tehtävä harjoitustyö max. 50 pistettä, itsenäisesti tehtävät mini-case-monivalintatehtävät max. 10 pistettä. Arvosana 0-5 (0, hylätty = 0-49 pistettä; 5, erinomainen = 90-100 pistettä).
KirjallisuusKotler & Keller (2016) Marketing management (15th edition)
EmoyliopistoLappeenrannan teknillinen yliopisto
Lisätietojaavoin@phkesa.fi
HintaYksittäisen opintojakson hinta: 200 euroa
Ilmoittautumiset13.04.2025 mennessä