Luodaan yhdessä oppimisen iloa

Tunnetaitotuokioita tiitiäisille – taidelähtöinen tunnetaitokoulutus 0-3 -vuotiaiden kanssa työskenteleville, syksy 2025 (verkko)

Kuvaus

Työskenteletkö alle 3-vuotiaiden lasten parissa? Haluaisitko oppia tunnetaidoista ja taidelähtöisistä menetelmistä?

Tässä vuorovaikutteisessa etäkoulutuksessa tutustutaan lasten tunnetaitojen kehittämiseen ja taidelähtöisten menetelmien käyttöön alle 3-vuotiaiden lasten kanssa työskennellessä. Koulutuksessa perehdytään varhaiskasvatuksen ammattilaisten luomiin taidepedagogisiin menetelmiin ja arjen tunnepedagogiikkaan kasvattajan omia tunnetaitoja ja hyvinvointia samalla vahvistaen.

Aiemmasta koulutuksesta saatua palautetta:
”Loistava koulutus joka antoi ja jäsensi hyvin kuinka tunnetaitoja voi opettaa.”
”Paljon käytännön vinkkejä ja siten rahalle ja ajalle vastinetta.”
”Sujuvaa ja asiantuntevaa sekä osallistavaa koulutusta”

Aika

18.09. – 20.11.2025

Reaaliaikaiset tapaamiset:

to 18.9. klo 13.00-15.15
to 9.10. klo 13.00-15.15
to 30.10. klo 13.00-15.15
to 20.11. klo 13.00-15.15 

Muutokset mahdollisia.

Paikka

Reaaliaikaiset tapaamiset ja itsenäinen työskentely sekä opitun vieminen käytäntöön. Jokaisen verkkokoulutuksen jälkeen osallistujilla on 2 x 45min itsenäistä työskentelyä. Jokainen tapaaminen pitää sisällään toiminnalista pienryhmätyöskentelyä, joka syventää käsiteltyjä teemoja.

Tapaamisista tehdään tallenteet, jotka ovat osallistujien käytettävissä 2 kuukautta.

Verkkokoulutus toteutetaan yhteistyössä Hämeen kesäyliopiston kanssa.

Kohderyhmä

Koulutus on suunnattu kaikille 0-3 vuotiaiden lasten kanssa työskenteleville, erityisesti kasvatus- ja opetusalan henkilöstölle sekä muille aiheesta kiinnostuneille.

Sisältö

1) Orientaatio Pikkuli-pedagogiikkaa

Orientaatiokerralla tutustutaan pedagogiikkaan ja kouluttajiin Pikkuli-menetelmien taustalla. Perehdymme 26 Pikkuli-tarinaan, niiden oppimis- ja tunneteemoihin, tunnekortteihin sekä niiden käyttöön muiden Pikkuli-materiaalien ohella.

Alle kolmevuotias lapsi on kehityksensä intensiivisemmässä vaiheessa ja kehitys on nopeampaa kuin koskaan elämän aikana. Kehitys on kokonaisvaltaista ja esimerkiksi persoonallisuuden ja myöhemmän kehityksen sekä oppimisen kivijalka rakentuu ensimmäisen kolmen vuoden aikana.

Orientaatiokerran jälkeen tunnet tunnekasvatuksen merkityksen osana varhaiskasvatusta ja kaiken oppimisen pohjana sekä vertaisryhmän tärkeyden tunnesäätelyn opettelussa.

2) Taidelähtöiset menetelmät varhaiskasvatuksessa 0-3-vuotiaille

Pikkuli on monimediallinen kokonaisuus ja pedagogiikassa hyödynnetään laaja-alaisesti musiikillista, kuvallista sekä sanallista ja kehollista ilmaisua. Käymme myös läpi, miten juuri taito- ja taideaineet tukevat lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja sosiaalisten taitojen vahvistumista. Kurssin aikana saat käytännön esimerkkejä, miten vastata varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin.

Lisäksi tutustumme Pikkulin taidelähtöisiin menetelmiin, jotka soveltuvat nimenomaan 0-3-vuotiaille.

3) Pikkuli arjen pedagogiikkassa

1–3 -vuotiailla lapsilla kehitys ja oppiminen on kiivaimmillaan. Taidot kasvavat ja aivot kehittyvät jatkuvalla syötöllä. Ei siis ole yhdentekevää mitä me teemme, milloin me teemme, ja missä me teemme asioita pienten lasten kanssa.

Arjen pedagogiikka tuo parhaimmillaan uutta näkökulmaa ja intoa niin aikuisille kuin lapsille tilanteisiin, jotka nähdään usein vain arkeen kuuluvina, pakollisina ja toisinaan jopa hankalina hetkinä. Ja etenkin pienten ryhmässä kokopäiväpedagogiikka sitoo yhteen hoivan, kasvatuksen ja opetuksen. Koulutuksen aikana keskustellaan muun muassa siitä, kuinka esimerkiksi musiikki sopiikin lähes kaikkiin arjen tilanteisiin: siirtymätilanteista, vapaaseen leikkiin ja perushoitotilanteisiin!

Arjen pedagogiikka vaatii aikuiselta herkkyyttä tarttua arjen merkityksellisiin hetkiin, kykyä luoda tilaisuuksia uuden oppimiseen missä tahansa arjen tilanteessa, taitoa tarttua lasten aloitteisiin herkällä otteella (kielellisiin ja myös ei-kielellisiin aloitteisiin!), lasten aitoa kuuntelemista ja osallisuutta ja arjen sekä rutiinien arvostamista.

4) Kasvattaja oma rooli tunnekasvatuksen tukena

Viimeisellä koulutuskerralla pureudutaan varhaiskasvattajan merkitykseen turvallisen oppimisympäristön mahdollistajana, jonka myötä tunnistat oman roolisi tunteiden mallintamisessa. Avainsanoina työhyvinvointi, työssä jaksaminen ja omien vahvuuksien tunnistaminen ja niiden hyödyntäminen. Vahvuuksiin perehtyminen auttaa meitä näkemään enemmän hyvää sekä itsessä että muissa.

Positiivinen pedagogiikka toimii voimavarana myös varhaiskasvattajille. Millaista meillä olisikaan yhdessä, jos tunnistaisimme, arvostaisimme ja hyödyntäisimme enemmän omia ja toistemme vahvuuksia? Mitä saisimmekaan silloin aikaan kasvattajina tai työkavereina?

Kouluttajat

Heidi Wartiainen

Suoritustapa

Reaaliaikaiset tapaamiset ja itsenäinen työskentely sekä opitun vieminen käytäntöön. Jokainen tapaaminen pitää sisällään toiminnalista pienryhmätyöskentelyä, joka syventää käsiteltyjä teemoja.

Lisätietoja

Koulutuksen toteutus ja sisältö:
kesayliopisto@hamk.fi

Laskutus ja ilmoittautuminen:
Päijät-Hämeen kesäyliopisto
p. 044 7290 020
toimisto@phkesa.fi

Lisätietoja hakeutumisesta

Ilmoittaudu 4.9.2025 mennessä sähköisellä ilmoittautumislomakkeella.
Ilmoittautuminen muuttuu sitovaksi 5.9.2025 ja peruutusehdot astuvat voimaan.

Kutsu koulutukseen lähetetään ilmoittautumisajan päätyttyä. Ilmoittautumisajan jälkeen voi tiedustella vapaita opiskelupaikkoja kesäyliopiston toimistosta.

Koulutus toteutuu, mikäli ilmoittautumisia tulee riittävästi määräaikaan mennessä.

Hinta

85 €, sisältää opetuksen ja luentomateriaalin sähköisessä muodossa.

Ilmoittautumiset

04.09.2025 mennessä

Peruutusehdot

Peruutusmaksu 50 % hinnasta, mikäli peruutus tehdään sitovan ilmoittautumispäivän ja koulutuksen alkamisen välisenä aikana. Jos peruutus tapahtuu koulutuksen jo alettua, perimme koulutuksen koko hinnan.

Ilmoittautumis- ja maksuohjeistus